Foutmelding

  • Notice: Trying to access array offset on value of type bool in mb_format_contentblock() (regel 168 van /data/sites/web/hoeilanderbe/subsites/felixdemusical.hoeilander.be/sites/all/modules/custom/monkberry/monkberry.util.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type null in mb_format_contentblock() (regel 168 van /data/sites/web/hoeilanderbe/subsites/felixdemusical.hoeilander.be/sites/all/modules/custom/monkberry/monkberry.util.inc).

FELIX, de musical en het logo - Jan Vanderstraeten (The Idea Whisperer)

maandag 01 jul 2019

Een logo staat symbool voor iets.  Wanneer je het logo van Apple ziet dan opent er zich in uw hoofd een wereld.  Hetzelfde gebeurt met honderden logo's waarmee je, dagelijks, geconfronteerd wordt.  Een logo is de ambassadeur van een verhaal.  De kracht van het logo hangt in de eerste plaats niet af van z'n grafische kwaliteiten maar wèl van het verhaal dat er achter steekt.
 
Het spreekt vanzelf dat de ontwerper op zoek gaat naar een mooie, eigentijdse 'look' opdat het ontwerp ervan uit de talrijke merkbeelden zou opvallen.
 
In geval van 'Felix, de musical' was het vrij duidelijk waar ik de inspiratie moest halen namelijk bij de persoon van Felix Sohie.  De bestaande foto's leverden niet onmiddellijk de verwachte  inspiratie op.  Meestal ging het om foto's van de 'oudere' Felix die er niet bepaald 'fris' uit zag.  Daarom werd de buste van Felix, die in het GC Felix Sohie opgesteld staat, de inspiratiebron.  In een eerste fase werd deze buste van alle kanten gefotografeerd.  De foto van de rechter-silhouetje werd geselecteerd als basis voor het ontwerp.
 
Een sterk logo is eenvoudig.  Ingewikkelde, grafische constructies zijn meestal niet aantrekkelijk en verliezen de concurrentie met bestaande symbolen.  Felix heeft een uitgesproken profiel waarbij de vorm van de neus direct in het oog springt.  Het tweede element waren de snor en baard (die door de maker van de buste properder werden voorgesteld dan de werkelijke versie).
 
Met deze elementen ging ik aan de slag om het profiel uit te tekenen.  Meerdere kleuren werden uitgeprobeerd.  Voor de keuze van de kleuren ging ik surfen: mode-foto's, beelden van hedendaagse interieurs ... dienen als inspiratiemateriaal.
 
Niet enkel het logo maar ook de achtergrond, het lettertype geven het logo zijn karakter.  Er werd bewust gekozen voor een 'schrijf' lettertype voor 'Felix'.  Een handtekening is, per definitie, persoonlijk.  Zo ook is het verhaal dat achter 'FELIX, de musical' zit.  Deze musical gaat over het leven en werk van Felix Sohie.  Het gestileerde hoofd én de handtekening 'Felix' plus de vermelding 'de musical' kwamen uiteindelijk samen in één geheel, één beeldmerk.
 
Ieder detail telt.  Zo is er een tijdje gediscuteerd over de ondertitel.  Zou het Felix the musical worden of Felix de musical.  Dit lijkt een detail maar is het niet. Deze musical is voor en door de bevolking van de druivenstreek gemaakt.  De druivenstreek en z'n dorpen zijn vlaamse gemeenten.  Het gebruik van het engelse 'the' creëert een 'vreemd, afstand' beeld.  De eigenheid zit in het gebruik van 'de' musical.
 
Het logo werd sinds zijn creatie, eerder dit jaar, al gebruikt in tal van toepassingen: de borden aan de ingangswegen, affiches, koffiemokken, zelfklevers, T-shirts...In het najaar zal het ook te zien zijn in reportages en in de kranten.
 
Gezien het gigantische team dat reeds maanden hard aan't werk is achter de schermen en de zorg waarmee de voorbereidingen gebeuren zal 'Felix, de musical' een gegarandeerd succes worden.
 
Na de musical zal het logo de medewerkers en bezoekers blijvend herinneren aan het verhaal dat in 2019 plaats had in Hoeilaart.
 
Jan Vanderstraeten (The Idea Whisperer)