Felix Sohie, een twintiger verovert de wereld!
De geschiedenis zet ons wel vaker op het verkeerde been. Hoe wij ons bekende mensen herinneren, wordt meestal bepaald door beschikbare afbeeldingen of belangrijke feiten. Felix Sohie is daar een mooi voorbeeld van. Hij staat haast altijd afgebeeld als de oude rustige man met een lange witte baard. Het is maar een kleine stap om wat hij gerealiseerd heeft, te koppelen aan dit beeld.
Niets is minder waar. Het verhaal van Felix Sohie, de grondlegger van de druiventeelt onder glas, die onze streek vanaf 1866 wereldwijd op de kaart zette, is de geschiedenis van een twintiger die samen met zijn jongere en oudere broers een bedrijf uit de grond stampte dat hen onmetelijke rijkdom zou bezorgen met in hun kielzog een groot deel van de Hoeilanders.
In 1866, toen “De gebroeders Sohie” van start gingen, was Felix 25 jaar, zijn oudste broer Frans 37, Guillaume 28 en zijn jongste broer Remi 22. Jonge dynamische kerels die geloofden in zichzelf en die meezeilden op de wind van die tijd: de industriële revolutie. De ‘sky is the limit’ voor wie zijn dromen waar wil maken. Eind 19deeeuw ontstaat een nieuwe, rijke middenklasse die graag veel geld uit. Voor Felix en zijn druiven wordt dit de ideale markt. Als goud vliegen de trossen buiten en de expansie van “De gebroeders Sohie”, tot meer dan 400 serren, wordt een ongelooflijk succesverhaal.
Jonge, hardwerkende Doenders dus die van aanpak weten en die snel, met vakkennis en rationeel te werk gaan. Van in het begin is Felix zich bewust van de onvermijdelijke concurrentie (lees lagere prijzen) van buren en dorpsgenoten die zijn succesverhaal met argusogen volgen en zullen kopiëren. Zo snel mogelijk, zo veel mogelijk druiven telen, het hele jaar rond, met de klemtoon om ‘primeurs’: fruit buiten het normale seizoen, dat is de opdracht die Felix drijft. En hoe?
“Felix, de musical”, het totaalspektakel dat eind november in Hoeilaart wordt opgevoerd, is dus in de eerste plaats het verhaal van jonge mensen. Vergeet die lange witte baard dus even en verplaats je naar de wereld van de twintigers. Dat geeft een volledig andere perceptie.