Chris Coppin, een blik achter de schermen van de kledijploeg!
Dat bij de creatie van een musical heel wat komt kijken hoeft geen betoog. Wat er achter de schermen en tijdens de voorbereiding gebeurt, grenst aan het ongelofelijke. Ik ging op bezoek bij Chris Coppin, echtgenote van Guy Rombouts, en haar ploeg die voor de kledij zorgt en daar trok ik grote ogen.
Chris (foto midden achter) is de vrouw die met een hele groep vrijwilligers en de kledijploegen van toneelgroep Tros en Reintje instaat voor de kledij van alle acteurs. Van hoofdrolspelers tot figuranten, allemaal moeten ze bij haar langskomen om vestimentair in het plaatje te passen. Maar waar haalde Chris de mosterd.
Omdat Chris zo graag kleding maakte en ontwierp ging ze na de Hoeilaartse Gemeenteschool naar de Brusselse ‘Academie Nationale des coupes’ voor een opleiding tot modeliste. In 1967 studeerde zij af en na verschillende stageplaatsen in modehuizen te hebben bezocht, kon zij in 1968 aan de slag als modeliste in een gekend modehuis aan de Brusselse Avenue Louise. Na een jaar vervoegde zij het team van styliste/modelisten, een groepje van 3, tot zij zelf collecties ontwierp voor andere gekende modehuizen.
Na gedurende 4 jaar zowat alle lagen van het beroep te hebben doorlopen startte ze haar eigen atelier in de Gladiolenlaan te Hoeilaart.
Kort daarna kwam zij in contact met de toenmalige BRT en ging de bal nog sterker aan het rollen. Voor veel producties uit die tijd, met als gekendste uitschieter ‘de Paradijsvogels’ deden Chris en haar medewerksters wonderen met naald en draad. Haar naam was gemaakt en na de BRT kwam de RTBF, VTM, de Opera ‘De Munt’ met het Ballet Maurice Béjart,. Meteen kon zij ook internationaal aan de slag bij het Ballet en Opera van Dusseldorf met onder andere ‘My fair Lady’, Opera en Ballet van Antwerpen, het Ballet van Monte Carlo, Lyon en zo vele anderen. Het was echter een zeer zware periode met werkdagen de wijzer rond. Tijdens de dag van 8.30 u. tot 17.00 u. het werk in het atelier en daarna de repetities tussen 19.30 u. en 11 u. Met een wagen vol kostuums enkele dagen naar het buitenland om daar alles verder af te werken.
Ondertussen creëerde haar atelier ook avondkleding en bruidskledij en in 1998 maakte zij de switch naar de adel. Eerst in Overijse en Brussel, maar de mond aan mond reclame deed wonderen en in 2005 verzorgde zij telkens de bruidsjurken voor de 3 kinderen van de Prince W. de Ligne.
Bij de dames van verschillende Ambassades en de Nato, werd zij een gewaardeerde medewerkster en kreeg zij tal van opdrachten. Een van deze opdrachten bracht haar in contact met de echtgenote van de Japanse ambassadeur bij de EU en de erkenning en het wederzijds respect lag aan de basis van een lange en intense vriendschap
Ondertussen opende Chris ook een winkel in Jezus-Eik waar zij voornamelijk bruidskledij verkocht. Uit die tijd herinneren velen zich nog de geslaagde modeshows in ‘Den Blank’, maar uiteindelijk keerde ze toch terug naar haar grote liefde, het creëren en aanpassen van kledij voor de meest uiteenlopende gelegenheden. Van publicitaire campagnes voor BAC, Sabena, Walibi tot het aankleden van een mossel voor ‘Les moules de Leon' die internationaal bekend werd. En zo kunnen we nog een tijdje doorgaan.
Chris kan terugblikken op een rijk gevulde, internationale carrière en toch vindt zij het bijzonder leuk om ook in onze streek, vrijwillig, mee te werken aan plaatselijke projecten.
Het begon bij de opvoering van ‘Aida’ door de toneelgroep Tros. Chris werd door deze vereniging gevraagd om te helpen metde kledij voor deze creatie wat ze dan ook met plezier deed.
Maar al weer kwam van het een het ander en toen zij Jan Van Assche tegenkwam in Overijse werd zij meteen gevraagd om voor zijn ‘Felix’ hetzelfde te doen.
Ondertussen is zij dus met een hele ploeg vrijwilligsters begonnen aan een titanenwerk: 'Felix, de musical. Voor zowat 200 acteurs moeten japonnen, kostuums en aanverwanten worden aangepast. Al was het in het begin een beetje onoverzichtelijk, dan begint er nu toch enige lijn te komen in de massa die ze moeten verwerken. De kostuums worden opgesplitst in 2 delen.
- Deel 1 : de Familie Sohie Deleau en belangrijke personen.
- Deel 2 : figuranten, koor en dans.
De meeste kledij werd verzameld bij theatergezelschappen en privépersonen en moet aan ieder personage worden aangepast en er zal redelijk wat moeten bijgemaakt worden. Er wacht echter nog veel meer werk tijdens de repetities, want dan kan men zich pas een oordeel vormen of alles wel juist zit.
Voor Chris en haar ploeg zijn het al de hele zomer drukke en spannende tijden maar dankzij de gebundelde lange ervaring en veel geduld komt alles zonder twijfel tot een goed einde.
Chris houdt er aan om alle vrijwillige helpers en de schenkers van kledij te danken want zonder hen zou het nooit lukken.- SDR