Foutmelding

  • Notice: Trying to access array offset on value of type bool in mb_format_contentblock() (regel 168 van /data/sites/web/hoeilanderbe/subsites/felixdemusical.hoeilander.be/sites/all/modules/custom/monkberry/monkberry.util.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type null in mb_format_contentblock() (regel 168 van /data/sites/web/hoeilanderbe/subsites/felixdemusical.hoeilander.be/sites/all/modules/custom/monkberry/monkberry.util.inc).

Toptenor Joris Bosman beleeft met 'Felix' een droom

zondag 14 jul 2019

‘Ik heb een droom’ is het thema van de musical ‘Felix’ en de titel van het themalied. Uit het gesprek dat ik met Joris Bosman had, blijkt dat deze toptenor in het verleden vaak zijn dromen deed uitkomen.  Met ‘Felix’ realiseert hij andermaal een droom. Hij doet dit met veel plezier en enthousiasme ondanks een overvolle agenda. 

Joris kan teren op pakken ervaring in binnen- en buitenland en een zeer rijke biografie is daar de beste getuige van (zie hieronder).

Afkomstig van Lede bij Aalst, uit een gezin met zes kinderen, werd zijn talent al op vrij jonge leeftijd ontdekt. Zijn beide ouders waren actief in het toneel en al snel bleek dat Joris niet alleen een goede, prachtige stem had maar ook een getalenteerd acteur was. 

Met zijn lichte lyrische tenorstem kan hij ook een brede waaier van genres aan: van de passies van Bach over Mozarts opera’s tot operettes en musicals. Dat alles gecombineerd met een intense opleiding op een zeer hoog niveau, maakte hem tot een gegeerd performer en vormde de basis van een schitterende internationale carrière. Alle grote Europese dirigenten kwamen bij hem aankloppen en boden hem vele kansen. 

Een ander aspect van zijn veelzijdigheid, uit zich in zijn samenwerking met de academies. Lesgeven zit hem in het bloed en hij is een waardevolle lesgever bij verschillende instellingen. Dankzij het M-decreet heeft hij weer een nieuwe, boeiende  uitdaging gevonden in het lesgeven aan kinderen met een beperking.

In 2007 was hij op zoek naar een geschikte woning in onze omgeving en kwam hij bij toeval in de  Sloesveldstraat terecht. Vooral het groene, landelijke karakter en het feit dat het Glazen Dorp hem niet helemaal onbekend was, deden hem besluiten om zich hier te vestigen. Het Hoeilaart van weleer is echter al lang helemaal veranderd en het deed hem een beetje denken aan zijn eigen streek. De landbouwers uit zijn dorp waren als de serristen van Hoeilaart. Grote families die welstellend werden dankzij het harde werken op het land of in de serres, maar die momenteel moeilijke tijden doormaken.

Het was in die periode dat hij de optredens in grote producties wat terugschroefde om meer aandacht te hebben voor zijn gezin en voor zijn twee zonen in het bijzonder. In het begin kwam het niet echt in hem op om in Hoeilaart actief deel te nemen aan het culturele leven, maar toen ontmoette hij verschillende mensen die in de muziekwereld actief zijn. Hij leerde ook het Druivenfestival kennen en van het één kwam het ander. 

Wie in Hoeilaart cultuur zegt, kan niet om de figuur van Jan Van Assche heen en toen hij met Jan kennismaakte, ging de wagen aan het rollen. Samen met Inge Vandekerckhove, Jan Vande Weghe en Peter Vanhove werden de eerste concerten georganiseerd in het GC Felix Sohie. Het Ruusbroeckoor en Cantuva, met dirigenten Johan Sluys en Marc Verboomen, kwamen ook bij hem aankloppen en dat resulteerde in een samenwerking met vooral coaching en fine tuning tijdens de laatste repetities voor een concert. 

Dat Jan Van Assche een fervent liefhebber is van ‘musical’, is een understatement en toen die het idee opperde een musical te willen schrijven rond de figuur van Felix Sohie, was Joris meteen enthousiast. De samenwerking met Willy Vervloet, Koen Mertens; WIlly Devis en Jan, tijdens de twee concerten:  “Hoeilaartse melodieën” bracht alles in een stroomversnelling. Voor Felix heeft Jan een ijzersterk script en schitterende melodieën geschreven. Er wordt ook gewerkt met bestaand muzikaal materiaal uit de tijd van Felix Sohie, uit de Hoeilaartse revues van de jaren ’30, en met de typisch Hoeilaartse liedjes gingen de heren aan de slag. Joris schoot ook aan het componeren en samen met Willy, Koen en Jan wordt tijdens de zomermaanden de muziek ingeblikt.

Het waarom van dit alles is voor Joris heel eenvoudig. Tijdens zijn lange carrière heeft hij de meest uiteenlopende maar bestaande personages op het podium gebracht. In dit project kan hij zelf  het personage van ‘Felix’ creëren. Neem daarbij de fenomenale manier waarop Jan iets in scène kan zetten en alle ingrediënten om er iets groots van te maken zijn aanwezig.

Maar ook de confrontatie met Hoeilaart in al zijn aspecten en de respons die hij krijgt van de Hoeilanders zijn voor de tenor van onschatbare waarde. Zijn integratieproces in is in een zodanige versnelling  gekomen dat hij zich een echte  ‘een doender’ voelt. Dankzij ‘Felix’ heeft hij in Hoeilaart veel vrienden gemaakt en dat alleen al maakt het de moeite waard.  -  SDR

Biografie Joris Bosman / Vox Mago

Na zijn studies zang en piano aan het Lemmensinstituut te Leuven en aan het Conservatorium van Brussel engageerde Joris Bosman zich als korist in diverse ensembles waaronder het Brussels Kathedraalkoor (Capelli Sancti Michaelis) o.l.v. Erik van Nevel, alsook Currende en het voormalige omroepkoor van de BRT o.l.v. Vic Nees en het Vlaamse Radiokoor o.l.v. Johan Duijck. Hij deed repertoire- en stijlkennis op bij onder meer Sigiswald Kuijcken, Paul Dombrecht, René Jacobs, Florean Heyerick, Pierre Cao en anderen. Joris bekwaamde zich als pedagoog en behaalde naast een eerste prijs zang in de disciplines oratorium, lied en opera ook de eerste prijs kamermuziek, specialisatie barokmuziek en het Hoger Diploma lied en oratorium. Hij wordt als solist opgemerkt en uitgenodigd te Praag in Monteverdi's 'Maria-Vespers' o.l.v. Dirkjan Horringa (Utrecht, NL.) en in de rol van Ferrando in Mozarts 'Cosi fan tutte' te Cambrils in Spanje. Hij zingt ter gelegenheid van het Barokfestival van de Zavel (Brussel) in Purcell's 'King Arthur' en in der 'Esel's Schatten' van Strauss R., een productie van Opera Mobile in Dresden, Weimar en Arnstadt. Hij wordt uitgenodigd op festivals in eigen land waaronder het Festival van Vlaanderen en 'le festival de la Wallonie' alsook het 'festival de l'été Mosan'. Maar ook in Frankrijk waaronder Avignon, St.-Aubin (Bourgogne) en Pontigny, Vaux-de-Cernay en het vermaarde Festival de Cluny in Parijs. Door zijn kennis van het renaissance-en barokrepertoire geeft hij masterclasses in Brescia (N.-Italië) rond de componist Luca Marenzio. In de lente van 2004 vertolkt hij de rol van ‘Achilles’ in Haendels laatste opera ‘Daedemia’ op het barokfestival van Istanbul. Hij zong voor de Munt-opera in Brussel en met VMT (het vroegere Heistse Operette gezelschap), Belcanto en voor de Gentse Opera als solist voor de uitvoeringen van 'Boris Goudonov', 'Der Fliegende Holländer', 'Die Lustige Witwe', 'Frühjahrsparade', 'Der Bettelstudent', 'Die Csardasürstin', Die Zirkusprinzessin', 'Viktoria und ihr Husar', 'Das Land des Lachelns'.  Hij was ook te gast in de opera van Rijsel voor de produktie 'Faust' van Gounod en 'La Traviata'. Als Evangelist in beide passies van Johann Sebastian Bach is hij regelmatig te gast in Nederland, Frankrijk en België. Hij realiseerde CD-Opnames met Eufoda, Accent, en de Brusselse Mediatheek (Arsonor) en doceert zang aan de Muziekacademie August De Boeck' te Asse.

Hij zong voor de Munt-opera in Brussel en met VMT, Belcanto en voor de Gentse Opera als solist voor de uitvoeringen van 'Boris Goudonov', 'Der Fliegende Holländer', 'Die Lustige Witwe', 'Frühjahrsparade', 'Der Bettelstudent', 'Die Csardasürstin', Die Zirkusprinzessin', 'Viktoria und ihr Husar', 'Das Land des Lachelns'.